Butikskæder bruger nyt værktøj
Den danske softwarevirksomhed Relesys har lige nu stor succes med at implementere nye digitale løsninger i detailhandlen.
Flere store detailkæder, heriblandt Søstrene Grene, Specsavers, Salling Group og Vero Moda, er begyndt at bruge et digitalt værktøj, ”store check”, som Relesys har udviklet til sin platform.
Det er kort sagt et modul, som skal gøre det lettere for butikschefer og ansatte at holde styr på deres butikker og daglige processer. Med værktøjet, der er installeret på telefonen, kan man bl.a. lave tjeklister og indrapporteringer ved opsætning af varer.
- Mange af de kunder, vi har, brugte førhen papir-formularer til den slags arbejde, hvilket typisk blev anset som værende tidskrævende. Med ”Store Check” forsøger vi både at drive digitaliseringen fremad og at letliggøre processen, hvor data bliver akkumuleret online og lægges tilgængeligt i en database, siger Thomas Laursen, project manager i Relesys.
Modekæde med gode erfaringer
Værktøjet kan også bruges af regionschefer, når de eksempelvis er på deres ugentlige gennemgang. Her kan de lave indrapportering, uploade billeder m.m. direkte fra deres telefon eller tablet i butikkerne og rate deres kvalitetscore.
En af de kæder, som dagligt benytter denne mulighed, er den Bestseller-ejede tøjkæde Vero Moda.
- Når rapporten er afsluttet, modtager butikken en samlet vurderingsscore, en Store Score, der spænder fra A+ til C- baseret på det samlede antal point. Ved at have Store Score er vi i stand til at strømline vores evaluerings- og opfølgningsproces, hvilket sparer os værdifuld tid hver eneste dag, skriver Vero Moda i en mail til RetailNews.
Størstedelen af de kunder, som bruger Relesys’ digitale butiksværktøj, er detailhandlere, men Relesys får også flere og flere transportfirmaer med ombord. De kan eksempelvis bruge værktøjet til skadesrapportering.
- Det handler både om at frigøre tid og udnytte, at vi konstant har telefonen ved hånden. Derudover indbyder modulet også til at tage ejerskab og aktiv involvering af medarbejdere, fordi alle kan anvende værktøjet, siger Thomas Laursen.
Relesys blev stiftet i 2014 af Jesper Roesgaard og Jens Ole Lebeck. I dag laver Relesys apps til nogle af landets største detailkoncerner.
Relesys har 55 ansatte og over 100 kunder fordelt på 84 lande.